کارت سوخت، شاهکاری از ایرانیان
July 22nd, 2008 Lifeفکر کنم چند مدت اخیر سمت و سوی وبلاگ کمی شبکه ای شده. چند علت برای این قضیه وجود داره. اولیش اینه که وبلاگ تخصصی در زمینه ی شبکه بین فارسی زبان ها به اون صورت وجود نداره و این وسط یک خلای بزرگ حس میشه و دلیل دوم مربوط به جذابیت های زیاد این مبحث است. اگر توجه کرده باشین در این مدت سعی کردم به نوعی تنوع در ارائه مطلب ایجاد کنم تا مطالب شبکه ای به درد تمامی دوستان بخورد.
قضیه سهمیه بندی بنزین جنبه ها و حواشی های بسیار زیادی داشت. اصلن به نویسنده ی این وبلاگ ربطی ندارد که این کار درست بوده یا نه اما بعد فنی این پروژه به نویسنده ی این وبلاگ خیلی مربوط است. فکر کردم بهترین راه برای درک کردن مزایای شبکه برای کسی که چیزی از این مبحث نمی داند، بیان مثال های عینی و ملموس است. نحوه ی عملکرد کارت های سوخت می تواند نمونه ی بسیار خوبی در این زمینه باشد. باید اعتراف کرد با توانایی های بسیار کم ایران در زمینه ی پروژه های IT، قصه ی کارت سوخت یکی از شاهکار های ایران در این زمینه بود.
قضیه کارت سوخت به این ترتیب است که یک سرور مرکزی در تهران وجود دارد که تمامی اطلاعات مربوط به ماشین های ما و شما را در خودش ذخیره کرده است. هر جایگاه سوخت هم دارای یک کامپیوتر است که به عنوان سرور عمل می کند و پمب ها را مدیریت می کند. هر پمب، حاوی یک کارت شبکه بیسیم است. در اتاقی که کامپیوتر سرور وجود دارد نیز یک Access Point وجود دارد که به یک سوییچ متصل و سوییچ نیز به سرور محلی متصل است. به این ترتیب پمب ها به کامپیوتر مرکزی جایگاه سوخت متصل می شوند و تبادل اطلاعات می کنند. اگر آشنایی در یکی از جایگاه های سوخت دارید می توانید به اتاق سرور بروید و تمامی این تشکیلات را ببینید. اگر هم آشنا ندارید می توانید به یک جایگاه مراجعه کنید و بگویید کارت سوختتان گم شده است و می خواهید بدانید مثلن دیروز در فلان ساعت آیا از کارتم استفاده شده است یا نه! در همین حین که به اتاق سرور رفتید و متصدی در حال چک کردن است می توانید تشکیلات را دید بزنید! گفته باشم من خودم این کارو نکردم و هیچ گونه مسئولیتی را در قبال این موضوع بر عهده نمیگیرم.

شبکه های پمب بنزین، بر خلاف شبکه های ATM بانک ها،همیشه با سرور مرکزی در اتباط نیستند. در واقع یکی از افتخارات این پروژه هم همین است. فعالیت به صورت آفلاین! قضیه از این قرار است که تمامی کامپیوتر های تمامی جایگاه های سوخت، هر روز صبح به سرور مرکزی متصل می شوند و اطلاعات خود را به روز می کنند. تصور کنید شما در ساعت 10 صبح به یک جایگاه سوخت رفتید و می خواهید 20 لیتر بنزین بزنید. در کارت سوخت شما از روز های قبل ثبت شده است که شما چند لیتر بنزین دارید. وقتی شما کارت را وارد می کنید سرور محلی اطلاعات شما را دریافت می کند. مثلن اگر شما 300 لیتر بنزین داشته اید و حالا 20 لیتر از آن را مصرف کرده اید، در سرور تمامی این اطلاعات ذخیره می شود. در کارت سوخت شما هم این اطلاعات ذخیره می شود و 20 لیتر از حساب شما کم می شود.
حال در نظر بگیرید در ساعت 5 غروب هم تصمیم گرفته اید سری به یک جایگاه سوخت دیگر بزنید و این بار 30 لیتر بنزین بزنید. این بار هم به صورتی که قبلن اتفاق افتاد اطلاعات شما ثبت می شود با این تفاوت که این بار اطلاعات شما در یک سرور محلی دیگر، ذخیره شده است. تا الان تمامی اتفاقات به صورت آفلاین و بدون نیاز به یک سرور مرکزی اتفاق افتاد. تمامی اطلاعات در کامپیوتر های محلی و همچنین کارت شما ذخیره شده اند.
اگر تا کنون ساعت 6 صبح به جایگاه های بنزین مراجعه کرده باشید حتمن دیده اید که اجازه ی بنزین زدن به شما نمی دهند و می گویند اطلاعاتمان دارد به روز می شود. و نکته ی اساسی قصه ما هم همین جاست! تمامی سرور های محلی جایگاه های سوخت، راس ساعت 6 صبح (حالا جدیدن ساعتش تغییر کرده باشد نمی دانم) به سرور تهران وصل می شوند و شروع به همسان سازی اطلاعات می کنند. تمامی اطلاعات به سرور تهران منتقل می شود و بعد از پردازش، دوباره اطلاعات مورد نیاز به کامپیوتر های محلی باز می گردد. مثلن چه مقدار از سهمیه شما باقی مانده است و یا اگر سهمیه جدیدی به شما تعلق بگیرد به این صورت از سرور تهران به سرور های محلی منتقل و سپس به کارت شما نقل مکان می کند.
قصه ی کارت سوختی که در دستان اکثر دوستان وجود دارد تقریبن همین بود. جدا از مسائل فنی، آشنایی با نحوه ی کار این پروژه فکر کنم جذاب بوده باشد. دست تمامی دست اندرکاران این پروژه درد نکنه.
پ ن: بعد از پابلیش نسخه ی اول قالب وبلاگ و با توجه به نظرات دوستان، بسیار فوری نسخه ی دوم هم بر روی وبلاگ قرار گرفت. بیشترین انتقاد دوستان از نسخه ی اول، قسمت Header وبلاگ بود که در این نسخه به طور کامل دگرگون شده است. مطابق معمول، بهترین حالت نمایش هم در فایرفاکس 3 است! به زودی قسمت Sidebar وبلاگ هم مقداری تغییر خواهد کرد. زحمت طراحی لوگوی وبلاگ هم بر عهده ی دوست عزیزم علی آقا بود که قبلن هم زحمت طراحی لوگوی این وبلاگم رو کشیده بود. ممنونم علی جان.
July 22nd, 2008
مطلب کارت سوخت مطلب جالبی بود. من در زمینه شبکه عددی نیستم ولی از سیستم این شبکه خوشم اومد. به نظرم این همون بومی بودن یه پروژس که همیشه فریادش رو میزنن. از ایده آفلاین بودنش خیلی خوشم اومد. یعنی شرایط مملکت رو در نظر گرفتن. شاید تلنگری باشه برای اینکه همیشه راجع به هر اتفاقی از اول با دید منفی وارد نشیم. خصوصا وقتی از جزئیاتش خبر نداریم.
ممنون از لینک راستی. کار خاصی نکردم. شرمنده کردی.
July 22nd, 2008
از کجا معلوم که کار ایرانی باشه؟ سرورش ساخت ایران هست یا تجهیزاتش یا نرم افزارش؟!
به نظر من چون اینجا پای پول و بنزین مطرح هست دولت رو این بخش سرمایه گذاری زیادی کرده تا یه وقت کسی نتونه تقلب کنه و بنزین مفت بزنه و به دولت ضرر بزنه.
اگر ایران اینقدر تو بخش شبکه حرفه ایی بود، یه فکری به حال سیستم خودپرداز بانکها میکرد که در 24 ساعت، 20 ساعتش غیرقابل استفاده است.
July 22nd, 2008
عزیزجان…
جهت اطلاع شما: سیستم کارت سوخت از همان روز اول راه اندازی آفلاین بوده و هست، ولی تبادل اطلاعات هر 2 ساعت یکبار هست، نه هر روز یکبار!! آنهم ساعت 6 صبح!!؟؟
July 22nd, 2008
@محمد رضا:
دوست عزیز کل دنیا دارن از سوییچ های شرکت هایی مثل 3COM یا CISCO و یا MICRONET استفاده می کنند. دلیلی نمیشه این موضوع، اهمیت این کارو زیر سوال ببره. در ضمن مشکل خودپرداز های بانک های ما در 90 درصد اوقات نداشتن پول هستش و نه خرابی. لااقل اینجا که اینجوریه.
July 22nd, 2008
@مهدی:
دوست خوبم؛
من فکر نکنم گفته باشم این سیستم اوایل آنلاین بوده و بعد آفلاین شده. من هم گفتم یکی از افتخاران این پروژه آفلاین بودنشه.
در مورد ساعت همسان سازی اطلاعات همان طور که من حرف شما رو قبول نمی کنم چون دلیلی ندارید، من هم اگر حرفی بزنم شما قبول نمی کنید چون دلیلی ندارم. اما یک مثال روشن می تونم بزنم:
بعد از اعلام حذف سهمیه بنزین برخی از ماشین ها، تمامی اون ماشین ها تا شب می تونستن از کارتشون استفاده کنن و در واقع ماشینشون جز لیست سیاه سرور قرار نگرفته بود. در حالی که فردا صبح هر کی خواست استفاده کنه نتونسته بود. اگر اطلاعات هر 2 ساعت به روز رسانی میشد چرا بعد از اعلام این خبر مثلن در صبح امروز، 2 ساعت بعد این کارت ها جز لیست سیاه قرار نگرفت؟ چرا 1 روز زمان برد؟؟
July 22nd, 2008
اساس کار، کار خیلی جالبی. البته در ابتدای مطرح شدن این موضوع من فکر نمیکردم که این پروژه حتی تا 10 سال دیگه در داخل کشور قابل اجرا باشه ( با تجربه ای که از کارتهای مترو داشتم) خوب این پروژه انجام شد. ظاهرا هم با امنیت بسیار بالایی در حال فعالیته. یه مساله ای که تقریبا مقفول مونده و هیچ جایی صحبت از اون نمیشه هزینه ای که در این زمینه انجام شده. مثل خطوط پرسرعت مورد استفاده جایگاه های شهری، خطوط ماهواره ای جایگاه های بین شهری، هزینه نصب سرورها و تجهیز جایگاه ها و … . به نظر من اگه این پول رو به کلی مرده می زدن همشون زنده می شدن!!! منظورم اینه که اگه همین هزینه بابت بهینه سازی مصرف سوخت خودرو ها می شد و از اونطرف هم جلوی قاچاق دولتی سوخت گرفته میشد نیازی به این بازیها نبود و اون موقع می شدی یه فکری به حال زیر ساخت اینترنت و شبکه تلفن همراه و هزارتا مشکل دیگه کرد. به هر حال خوش به حال اون شرکتی که تعمیر نگهداری این پروژه رو داره
July 22nd, 2008
آقا نظرت راجه به کارت سوختهای نامحدود ( که یک سالی هست دارم ازش استفاده می کنم و هیچ مشکلی باهاش ندارم) چیه؟ سیستم چجوریاست؟
July 22nd, 2008
@امیر:
بله می دونم چنین چیزی هم هست. فامیل ما چنین چیزی دارد. البته ایشون کمی کله گنده هستنو از این جور چیزا..!
سپا هی ها و امثالهم و خیلی از افراد دیگر همچین کارت هایی دارند. قضیه اینه که محدودیتی در سرور برای این کارت ها وجود ندارد. و گرنه کسی نمی تواند بگوید این کارت ها رو دست کاری کردم که اینجوری بشن.
July 22nd, 2008
من نفهميدم كه كلمه «شاهكار» را به جدي به كار بردهايد يا به طنز؟!
آفلاين بودن اطلاعات پمپ بنزين به نظر من يك نقيصه بزرگ است.
July 22nd, 2008
ممنون عرفان جان خیلی مفدی واقع شد ، خیلی دوست دارم تو یک مطلب دیگه توضیح بدی که آیا این روش بهینه است یا میتوان با انجام تغییراتی عملکرد سیستم را بهبود بخشید همچینی اگر در مورد باگ های سیستم هم صحبت کنی ممنون میشم
July 22nd, 2008
@عرفان:
آقا عرفان من کاملن جدی این حرفو زدم. دلایلت برای اینکه آفلاین بودنو یک نقیصه می دونی چیه؟ خوشحال میشم دلایلتو بگی تا بحث کنیم روشون.
اما دلایل بسیار زیادی وجود داره که آفلاین بودن خوبه. اول اینکه اصلن چه لزومی داره اطلاعات هر دقیقه به سرور تهران منتقل شود؟ روزی 10 بار سهمیه جدید به کارت کسی اضافه نمی شود که بخواهیم همیشه به سرور اصلی دسترسی داشته باشیم. دوم دسترسی همیشگی مستلزم امکانات بسیار زیادتر و همچنین پهنای باند بیشتری بود. کلن ارتباطات Packet Switching در ایران بسیار کم وجود دارد و تازه در حال پیشروی به این سمت هستیم. سوم اگر هر بار که کارتمونو وارد دستگاه می کردیم می خواستیم منتظر ارتباط با سرور تهران باشیم مسلمن باید زمان بیشتری معطل می شدیم تا دستگاه به اطلاعاتمون دسترسی پیدا کنه و یا اطلاعاتمونو وارد سرور کنه. چهار سرور تهران بالاخره از پا در میومد!
و اگه وارد بحث شیم خیلی دلایل دیگم پیدا میشه.
July 22nd, 2008
خوب اطلاعات هر دوساعت جابجا میشه و فقط سرور تهران نیست پولرهایی در چند اس سی کشور نصب شده لازم نیست سندی برای خودم بیارم چون خودم میدونم!بلک لیست هم به علت اینکه توی اون ساعت تحویل ترنزمیشن سرور میشه اینطوریه توضیح بیشتر خواستی ایمیلم هستش در واقع پای چت بهتر میشه حرفید شاید شد شما مقاله کامل تری نوشتید
July 22nd, 2008
مطلب خوبی بود ولی کاش مستند میکردین برخی از آمارهاتون رو!
چرا یک سرور در تهران؟!
من حقیقتش سایت ناجا رو از نزدیک دیدم.
قضیه یک سرور رو از کجا آوردید؟!
ضمن این اطلاعات در طول روز در هر کمتر از دو ساعت یکبار جابجا میشند. نه روزی یکبار در ساعت 6!!! زیادی اغراق نیست
July 22nd, 2008
یک نکته ای هم هست
واقعا فکر می کنین با این حجم بالای اطلاعات نیازی به آنلاین بود این سیستم هست؟
میتونین حدس بزنین اگه این شبکه مثلا به صورت آنلاین مدام آپدیت میشد چه حجمی از بار روی شبکه بود
و چقدر داون میشد؟
فکر می کنین به مشکلات احتمالیش می ارزید؟
July 22nd, 2008
@zos:
من نگفتم مقاله ای کامل نوشتم. اما شما جواب سوال منو ندادین؟ من با سرور های بین راه و یا جاه های دیگه کاری ندارم. گفتم با سرور تهران راس یک ساعتی خاص تبادل اطلاعات می کنن. اگر هر 2 ساعته چرا نیاز به یک روز زمان برای اعمال هر گونه تغییری هست؟؟ چرا سهمیه های بنزین هیچ وقت ساعت 4 بعد از ظهر به کارت کسی اضافه نمیشه؟
July 22nd, 2008
@زهرا:
منظورم از یک سرور، یک عدد کامپیوتر سرور نبود. خب ممکنه یک دیتا سنتر واسه این کار داشته باشن که مسلمن هم دارن. منظورم این بود که سرور اصلی در تهران وجود داره. فکر نکنم نیازی بود توضیح کاملتری در این مورد می دادم.
در مورد قسمت دوم:
اول اینکه اگر گفتم ساعت 6 منظورم راس یک ساعت مشخصی در طول شبانه روز بود. همان طور که نوشتم ممکنه این ساعت عوض شده باشه(که البته نشده!) و دوم اینکه جواب این سوالو خود شما دادین. اگر هر 2 ساعت هم بخواد اطلاعات از کل کشور جابه جا بشه نیاز به قدرت زیادی در شبکه هستش. این طور نیست؟ در ضمن روزی یک بار در ساعتی خاص چه اغراقی داره؟
و البته دوستانی که در متن این پروژه بودند می تونن بیان و اطلاعات کامل تری رو بدن. اینگونه ما تا صبح هم بحث کنیم فکر نکنم به جایی برسیم در مورد ساعت به روز رسانی.
July 22nd, 2008
ایران زیر خط IT دنیا لطفا در مورد یه چیزی صحبت کنید که ایران در اون زمینه حرفی برای گفتن داشته باشه
July 22nd, 2008
خوب نکات زیاده برادر
دقت به این نکته مهمه که چه دیتایی رو شما میخوای
مثلا اطلاعات جایگاه ها سوختگیری ها هر دوساعت میره سمت دیتا سنتر اما مثلا اطلاعات بلک لیست های توی ساعت های رندوم میره سمت جایگاه و این اتفاق روی سه تا چهار بار میافته در مورد سهیمه هم قانون خودشونه ربطی به پروژه نداره یعنی وقتی میگن اعمال کنید روز قبلش اطلاعات رفته و فقط توی اون لحظه اعمال میشه چیز عجیبی نیست درسته؟
تازه یک بخشی از این پروژه که دفاتر خدمات هستش بیش از600 تا لینک انلاین داره یعنی قسمت خدماتی کامل انلاین هستش
July 22nd, 2008
@zos:
خب منم همینو گفتم. وقتی مثلن میگن 1 مرداد سهمیه زیاد میشه از روز قبلش میریزنن دیگه. مگه من چیزی غیر این گفتم؟
در مورد لینک های آنلاین خدماتی هم متاسفانه چیزی نمی دونم. این لینک ها خدماتی چی کار می کنن؟ برای نگه داران سرور پمب بنزین و برای رفع اشکال های احتمالی هستش؟
July 22nd, 2008
نه !شما وقتی میری دفاتر پستی یا پلیس به اضافه ده برای خدمات کارت سوخت مثلا گم شده دزدیده شده یا مشکلات شبیه به این یا گرفتن لیست اخرین سوختگیری ها این دفاتر خدمات انلاین وصل هستن به دیتا سنتر!و به شما پاسخ میدن
در ثانی یک بخشی هم از جایگاه ها از طریق وی ست هستن که اونام انلاینن!
یک نکته دیگه یکی از علل افلاین بودن پروژه نبود بستر خوب توی مخابرات هستش
و یکی دیگه هزینه های سرسام اور و بازده کم نسبت به اون هزینه.
نکته بعد سهمیه جدید توی کل کشور کمتر از یک ربع طول میکشه اطلاعاتش جابجا شه نهایتش یک ربع جایگاه خاموش شه اونم من موردی ندیدم
July 22nd, 2008
@zus:
چه جالب.
در مورد آفلاین بودن خب اونام همین بسترا رو دیدن دیگه. به نظرم خیلی خوبه که شرایط ممکلت رو در نظر گرفتن. دقیقن همون نظر اولی که علی گفت.
من سهمیه جدید رو نمی دونم اما برام اتفاق افتاده صبح زود جایگاه بسته باشه برای همین تبادل اطلاعات.
July 22nd, 2008
اطلاعاتی که من در این زمینه داریم :
1 - سیستم به صورت آف لاین هست و البته در جهان آن لاین امروزی این یک شاهکار نیست بلکه یک عیب بزرگ است شما فرض کنید این شاهکاری که شما ازش حرف می زنی .. بانک ها هم همین طور کار می کردند دیگه هیچی به هیچی بند نبود .. الان هم اگه یه نفر بخواد به راحتی می تونه تو این سیستم مشکل به وجود بیاره … و چه بسا که دارن از این سیستم آف لاین استفاده می کنند
2 - اطلاعات روزانه با سرور مرکزی مبادله نمی شه بلکه هر 20 دقیقه انجام می شه ( و یا 2 ساعت بستگی داره به پمپ بنزین ) اگه بنا بر نظر شما روزانه این اطلاعات با سرور مرکزی تبادل بشه که این شاهکاری که شما ازش حرف می زنی به بدترین شکل خودش تبدیل می شه
3 - این که شما ساعت 6 صبح رفتی و گفتن داره نمی تونیم بنزین بدیم هم برای این هست که خود پمپ بنزینی ها دارن شیفت عوض می کنن و باید اطلاعات این که از اول شیفت تا حالا چقدر بنزین مصرف شده را یادداشت کنن
4 - در آخر باید بگم تمام زمین و زمان رو هم بیاری تو کت من نمی ره که این یه شاهکار بوده .. اگه قرار بود یه همچین چیزی رو بدن دست آدم حسابی خیلی فرق می کرد .. و البته من می دونم که حتی سیستمی که برای دیتا بیسش در نظر گرفتن چه ایرادات اساسی داره
5 - ببخشید اگه تند حرف زدم یه خورده از این کلمه شاهکاری که نوشته بودید عصبانی شدم .. اگه یه کمی اطلاعات درست بدست بیارید بهش نمی گید شاهکار
6 - آن لاین بودن با یه سیستم درست دیتا بیس هیچ حجم اضافی روی سرور و یا حتی چندین سرور و … هزاران نکته دیگه .. به وجود نمی یاره
July 23rd, 2008
سلام رفیق، این سیستم اصلا پیچیده نیست و اصلاً سیستم کامل و بدون نقصی نیست، چون من آشنایی دارم و از نزدیک با این سیستم کار کردم عرض می کنم.
در مورد ساعات بروز رسانی که ساعت 6 صبح اصلا درست نیست ولی می تونم اینو بگم که ممکنه ساعت 6 صبح اجبار همه ی مراکز به بروز رسانی باشه. میگم درست نیست چون اپراتور هر چند ساعت به یک بایستی وصل بشه به اینترنت و اطلاعات رو بروز کنه و اصولا از لحاظ فنی هم سرور مرکزی تهران هم نمی تونه این حجم اطلاعات را در یک ساعت بخصوص دریافت کنه. اما ساعت 6 می تونه ساعت قانونی باشه که اپراتورهایی که روزهای قبل فرصت نکردند برای بروز رسانی مجبور باشند اینکارو بکنند. حالا چرا 6 صبح به این خاطر که اول ترافیک اینترنت سبکه! دوم مشتریان ایستگاه های بنزین کمتره. ضمن اینکه نصفه شب هیچ اپراتوری خودشو موظف به کار کردن نمی دونه :دی . در مورد سیستم، برنامه تو سیستم عامل لینوکس نوشته شده. اگه بخواهید اسم برنامه نویس و شرکت ایرانی برنامه نویس آنرا بهتون میگم. ضمن اینکه شرکت توسعه دهنده خیلی به فایرفاکس و تکنولوژی های تو دهن جاکن علاقه داشته. مثلا سبک تین کلاینت ها و گاها شبکه های بیسیم و …
اما نقاط ضعف!
آنلاین نبودنشه و به نظر من آفلاین کار کردن یک نقطه ی ضعف بزرگه برای اینکه این سیستم نیازمند آنلاین بودن و چک سرورینگ داعمیه. اما اینکه راه حل چی میتونست باشه به نظر من تقسیم دیتا سنترهای استانی و کشوریه! اگر خواستی می تونم بیشتر در مورد برنامه نویسی. راه های نفوذ به سیستم و … توضیح بدهم. چون اگه صداش رو در نیارید یک مدت مسئول جایگاه های سوخت مسیر سبزوار سمنان به من مراجعه می کرد برای رله کردن کارهای کامپیوتری سیستم ها چون سطح بالایی از اطلاعات رو لازمه و هر کسی آشنا نیست!
اما نقطه ی قوت این سیستم اینه که هیچ کس غیر از آدمین نمی تونه با نفوذ به سیستم های احیاناً مراکز بنزین کارت سوخت خود را شارژ کنه و یا مادام العمر کنه.
July 23rd, 2008
نخست بايد ببينيم كه كارتهاي سوخت حاوي اطلاعات مربوط به مقدار سهميه و سوابق مصرف و … هستند يا اينكه فقط حاوي يك كد شناسايي منحصر به فرد هستند. در حالت اول مقدار سهميه مانده براي هر كارت در خود كارت ذخيره ميشود (چيزي مثل كارت تلفن). اما در حالت دوم كارت مثل يك كارت شناسايي عمل ميكند كه كد اختصاصي به بانك اطلاعاتي فرستاده ميشود و مقدار سهميه باقي مانده و ديگر اطلاعات از روي بانك اطلاعاتي خوانده ميشود. (مثل كارت تغذيه الكترونيكي دانشگاهها)
حالت دوم به هيج وجه با حالت آفلاين سازگار نيست چرا كه در اين صورت فردي ميتواند در فاصله زماني بين آپديت شدن اطلاعات پمپ بنزينها، در چندين جايگاه بنزين بزند. در اين حالت مثلا در ايستگاه دوم نميتوان تشخيص داد كه فرد قبلا در يك ايستگاه قبل بنزين زده (چرا كه اطلاعات مربوط به برداشت بنزين در ايستگاه اول فقط در خود همان ايستگاه وچود دارد و به سرور مركزي فرستاده نشده)
بنابراين خود كارت بايد امكاناتي براي ذخيره اطلاعات مربوط به مقدار سهميه باقيمانده را داشته باشد.
خوب در اين حالت هم باز آفلاين بودن اشكالاتي به وجود ميآورد. مثلا فرض كنيد يك كارت به سرقت برود و صاحب آن بخواهد آن را باطل كند. تا زمان آپديت شدن اين امكان وجود ندارد.
يا مثال ديگر افزايش سهميه و ديگر سياستهايي كه دولت ممكن است در قبال كارتها اجرا كند. در اين صورت هرگونه تغييري در حسابها مدتي به طول ميانجامد.
بنابراين آفلاين بودن (آن هم به شكل 24 ساعتهاي كه شما گفتيد) به نظر مشكلات زيادي به وجود ميآورد.
شايد آپديت كردن يك ساعت به يك ساعت منظقيتر باشد.
July 23rd, 2008
سلام خوب توضيح دادی سؤال اينجاست اگه پمپ بنزين از طريقه وايرلس به شبکه تهران وصل ميشه احتماله هکش بالاست!
اگه بشه اطلاعات بيشتری
کسب کرد ميشه کاری کرد!!
غلط کردم فردا ميان با مأمور ميگيرنم ميگن هکر سايت های دولتيه =)))
http://www.tehranmusic.co.cc
July 23rd, 2008
I agree with Mojtaba. Why you talk shit about something you know nothing about?
July 23rd, 2008
با سلام. بحث جالبی بود. فکر کنم 25mordad راست بگه. و اطلاعتش را در این گفت.
جدای این بحث … اگر میشود در مورد سیستمهای ATM و ضعفهای همین کارتهای سوخت و ATM ها.
در ضمن در همین رابطه پست : من شنیدم یه سری کارتهایی میسازند که تو 24 ساعت کار میده و روز بعد میفهمند و دیگه اون کار نمیده… حالا تو این 24 ساعت میتونند هر چی خواستن تو جایگاهای مختلف سوخت سوخت گیری کنند.
شما در این رابطه اطلاعاتی داری ؟
July 23rd, 2008
[...] منبع [...]
July 23rd, 2008
یک سری کامنت دیدم که برام جال بود خیلی هم !!
چقدر مردم مطلع هستن چقدرم همکار داشتم اونجا!!!که ندیده بودم
جالب بود! بنظرم بهتر بود مستند تر حرف میزدیم تا به اینجاها نکشه!
July 24th, 2008
سلام
خیلی جالب بود. واقعا ممنون
بعد یه سوالی داشتم.
می خواستم بدونم ارتباط بیسیم هر پمپ با access point چیه؟ همین 802.11a/b/g هست یا چیزه دیگه ایه؟
July 24th, 2008
با نقدی شدن یارانه ها و حذف یارانه بنزین احتمالا این شاهکار هم به خاطرات اضافه خواهد شد
من با عنوان شاهکار برای این پرژه موافقم . اتصال هزاران پمپ بنزین با ابزارهای مکانیکی (توجه کنید که پمپ وسیله الکترونیکی نیست یه وسیله مکانیکیه ) و تشکیل یه شبکه هوشمند که تا اینجا کار تقریبا بدون عیب کار میکنه میتونه شاهکار باشه
من از هر چیز این دولت بدم بیاد . از این کارش خوشم اومد
July 27th, 2008
چرا فکر کردی این پروژه کار بروبچس ایرانیه؟ این پروژه از بیخ و بن خارجی بوده و تنها کارتهای سوخت ساخت داخل می باشد(من مینویسم ساخت شما بخوانید مونتاژ)
July 27th, 2008
توجه ویژه برای وبلاگ نویس ها
جیره فیلم به وبلاگ نویس ها اکانت رایگان به عنوان هدیه می دهد . برای فرستادن اکانت شما به آدرس میل خود کافی است که ا …….
http://25mordad.wordpress.com/2008/07/27/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%AC%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%D9%87%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%B9%D8%B6%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%B1%D8%A7/
August 2nd, 2008
خیلی از دوستان یه موضوع رو کامل نگرفتن.
اطلاعات سوختگیری در حین انجام عملیات سوخت گیری روی کارت هم ذخیره میشه.( یادتون اون اوایل می گفتن تا نازل سوخت گیری رو سر جاش نگذاشتین کارتتون رو برندارید و الا ….. !!!! خوب مساله این بود که اون موقع اطلاعات به صورت آنلاین روی کارت ذخیره نمی شد. و …)
اما حالا با رفع این مشکل عملا اتفاقی که می افته چیه ؟؟؟
در حین سوخت گیری اطلاعات سوخت گیری روی کارت شما و دیتابیس جایگاه ثبت میشه. شما در همونروز به جایگاه دیگری مراجعه می کنید. کارتتون رو توی دستگاه میزارید. قبل از اینکه هر اتفاق دیگه ای بی افته اطلاعات موجود روی کارت شما به دیتا بیس جایگاه منتقل میشه و کارت شما با سرور جایگاه هماهنگ میشه. بعد شما اجازه سوختگیری پیدا می کنید. حالا متوجه شدیم حتی اگه اطلاعات هر روز هم به روز نشه سهمیه مشخصی توی کارت ما هستش. در اینصورت اگه موقع بروز رسانی یه جایگاه با مشکل مواجه بشه بلاخره میشه این مشکل رو از طریق جایگاه های دیگه برطرف کرد. به همین سادگی. فک کنم علت شاهکار بودن این پروژه معلوم شده باشه ؟؟؟؟
August 3rd, 2008
اموزش خیلی خوبی بود. مرسی
شبکه کار می کنی؟ اگر آره اموزشگاه می ری؟
August 10th, 2008
این کامپیوتر بدبخت پمپ بنزین اونوقت مجبوره هر روز دیتابیس کل کارت سوخت ایران رو بگیره رو خودش؟ فکر نمی کنه اینجای کار می لنگه؟ این سیستم باید online باشه. در ضمن این کارت ها smart cart هستن نهmemory cart.
August 18th, 2008
با سلام
عرض شود كه با توجه به مشكلات زبر ساختي آفلاين بودن سيستم بهترين راهكار براي اجراي عملي پروژه ست.
واقعا به نظرتون ميشه تو شرايط كنوني ايران همه ي ايستگاه هاي بنزين رو دائما به سرور اصلي متصل كرد، حتي اگرم اينكار انجام بشه هزار و يك مشكل عجيب كه به زير ساخت هاي ارتباطي كشور بر ميگرده منجر به شكست پروژه خواهد شد…
به نظرم حالا كه قرار بوده اين طرح به سرعت عملي بشه راهكار فني اتخاذ شده بسيار مناسب بوده.
August 20th, 2008
من با شاهکار نامیدن این پروژه موافق نیستم ولی از کاربردی و ملموس شدن قدرت ارتباطات و شبکه در کشور خرسندم.
در مورد آفلاین بودن یا نبودن سیستم :فقط کافیه این نکته رو بدونیم که حجم دیتایی که بین کلاینت و سرور(دیتا سنترها) جابجا میشه ترافیک زیادی رو برای ایستگاهها نداره(حتی اگر در یک لحظه تمام استیشنهای گاز در یک مرکز با همدیگه عمل کنند-البته بازهم به معماری نرم افزار مربوط میشه)مشکل اصلی در همون به اصطلاح مرکز(دیتاسنتر)هست که اونم با یک سرور روم درست حسابی و لود بالانسینگی که مهندس شبکه معماریشو انجام میده حله.
در مورده وایرلس بودن ارتباط هر پمپ با سرورش در هر ایستگاه باید بگم که لزومی برای این کار نیست،کابل کشی خیلی وقتا استیبلتر و کم هزینه تره،فکر نمی کنم اجباری برای این جریان بوده باشه.
نکته ای که هست ارتباط بین مراکز بین شهری یا دورافتاده یا سیار هست که این ارتباط بصورت vsat و یا با تلفن همراه بایستی اتفاق بیفته.
در ارتباط بین پمپ بنزینها و دیتاسنتر یک vpn خواهیم داشت که نحوه ارتباط به شبکه احتمالا از طریق خطوط dial up هست (و بصورت dial on demand)و اگر اشتباه نکنم شرکت کاراامین که یه جورایی دولتی هست(فک کنم ماله سپاه باشه) سرویس vpn رو میده.
در مورد خود کارت سوخت:توسط کارخانجات صاایران در شیراز تولید میشه(تقریبا مطمینم)
هزینه هر پمپ برای نصب دستگاه کارت خون و اعضا و احشام مربوطشم دو میلیون و نیم بوده.
در کل من هیچ شاهکاریرو در این پروژه نمی بینم و فقط عملیاتی شدن این پروژه یک گامه بلند در استفاده از شبکه و ارتباطات در حوزه مدیریت هست.اونم موضوع حساس انرژی.
در ضمن میشه از این سخت افزارها استفاده های دیگه ایهم کرد،مثلا بعنوان کارت ماشین یا کارت بیمه و …
استفاده بعنوان فقط کارت سوخت کمترین استفاده از این زیر ساخت مهیا شده است.(تاحالا این همه تایپ فارسی نکرده بودم;)